Välkommen till del 9 av min berättelse från barn till företagsledare! Har du inte läst tidigare delar, så börja från början.
Jag har aldrig haft en romantiserad, eller som i mångas ögon, idealiserad bild att bli Skodesigner. Idén att starta ett eget skomärke bottnade i att jag ville ta fram skor som jag kunde stå för och tyckte saknades på marknaden.
Med min fotskada och behov av att använda egna skoinlägg i alla skor var det min första prioritet att skorna skulle ha uttagbara innersulor så de kunde tas ut och ersättas med egna skoinlägg (eller fotbäddar, eller innersulor som de också benämns). För att inlägget ska göra rätt verkan måste också skon vara stabil och ge stöd så foten håller sig i rätt vinkel. Därtill måste skorna vara snygga för att de ska användas. Den enkla men också självklara ”slogan” var klar: ”Snygga skor som är bra för fötterna”. Säg den som inte vill ha det!
Så behövdes ett namn som inte var taget, fungerade internationellt och som lyfte fram det naturliga, hälsosamma och svenska. Det landande på Cinnamon; engelska för kanel, som är en hälsosam växt och för tankarna till svenska traditioner som kanelbullar och pepparkakor.
Jag återtog kontakten med en agent i Spanien som vi tidigare gjorde Hush Puppies tofflor genom och frågade om hon kände till någon fabrik som gjorde skor med uttagbara innersulor. Detta är och var inte så vanligt, vilket återigen visar på avsaknaden av sådana skor på marknaden.
Jag hade redan från början samma ledord som gäller än i dag:
- Att skorna ska vara hälsosamma för fötterna då hela din kropp påverkas av dina fötter. Om du tex lutar inåt med fötterna (överpronerar) så måste knäna kompensera och därmed höfterna, ryggen och nacken. Hela kroppen kan alltså må dåligt av dåliga skor och hur viktigt är det inte att kunna gå och röra sig utan smärta? Det är inte på många områden man kan köpa sig hälsa men genom bra skor kan man det både förebyggande och om man redan har fått en skada!
- Att använda naturliga skinn som låter fötterna andas, håller länge och som faktiskt är en restprodukt från matindustrin. Ett par skinnskor som vårdas blir bara skönare med tiden medan plastskor bara går sönder. Skinnskor kan dessutom repareras vilket är bra för både plånbok och miljö!
- Att designen ska vara långsiktig och hålla i längden, bli älskad under många år och inte dagsländor som bygger sopberg.
Miljö och hälsa är viktigt för mig och jag har alltid lagt ner mycket tid på mina jobb och då tycker jag det är viktigt att jobba efter mina egna värderingar. Än idag har vi inga externa intressenter som kan få mig att frångå mina ideal för att tex snabbt öka lönsamheten genom kortsiktiga beslut som går emot Cinnamons filosofi.
Men det har verkligen inte varit en dans på rosor att komma fram till den kollektion som görs idag. Att som ensam och förhållandevis ung kvinna med egna idéer, lyckats göra min röst hörd i den manliga skoindustrin berättar jag om i nästa avsnitt.