2025-08-02
Ninni Jonsson

Tillbaka till Nyheter & Blogg

Välkommen till del 13 av min berättelse från barn till företagsledare! Har du inte läst tidigare delar, så börja från början.

Vi hade en egen Cinnamonbutik i Göteborg och ville även öppna i egen regi i huvudstaden. Vi hittade till slut en lokal vid Hornstull på Södermalm som ”bara” kostade 1/2 miljon i övertag. Den hade varit blombutik i många år och var väldigt nedgången. Vi fick lägga in nya golv, måla väggar och tak, sätta in dörrar och byta all el. Det blev dyrt men det blev en väldigt fin butik. På öppningsdagen ringlade kön utanför och jag var lycklig och stolt! Hela familjen var på plats och blåste ballonger, delade ut goodiebags och servade glada kunder.

 

I Göteborg flöt det på några år på Drottninggatan tills vi fick det mest fantastiska vi kunnat önska oss! Vår största konkurrent Bekväma Skor på Stampen skulle lägga ner och vi blev erbjudna att ta över lokal (och kunder). Där fanns även ortopedteknisk avdelning kallad Skokliniken. Vi kunde därmed ge våra kunder fullständig service med både skoinlägg och våra Cinnamonskor som har plats för dem!

 

Vi fick tre gånger så stor yta och 16 skyltfönster att visa upp oss i med bara Cinnamons produkter. Så det blev att inreda ännu en butik i Cinnamonstil och fylla med skor men även ett eget sortiment av skotillbehör. Jag ville ju att allt i butiken skulle vara vårt eget Cinnamon!

 

Redan tidigare hade vi samarbetat med ortopedingenjör Stefan Nithander då han gästspelat i den gamla butiken och nu kunde han hjälpa våra kunder flera dagar i veckan. Stefan har jobbat närmare 50 år i branschen (!) och även många år på Sahlgrenska Sjukhuset. Han är väldigt seriös och duktig och gav både oss och kunderna direkt hjälp med alla fotproblem.

 

Mötena med ännu fler kunder var fantastiskt inspirerande och uppmuntrande. Att behovet av riktigt bra skor var så stort och efterfrågan på den grundliga service vi gav så uppskattad, gav en riktig energikick som jag verkligen kom att behöva de kommande åren!

 

Nu blev fenomenet ”butiksdöden” påtaglig med nya utmaningar: Färre kunder var ute för att handla och låg butiken inte på bästa gatan kom det mycket färre kunder. Det blev omodernt med många shoppingkassar och viktigare vilken kasse, eller egentligen vilken typ av varumärke man ville kopplas ihop med. Secondhandhandeln ökade och samtidigt kom ett ökat hot från billigare skor på nätet från fjärran länder. Och hur ska gemene man kunna veta skillnad på skor och skor när man inte kan känna eller prova dem och om de i reklamen utger skorna för att vara ergonomiskt bra?

 

Mitt i detta blev jag erbjuden en butikslokal i Uppsala. Det var lockande för vi visste att kunderna där saknade den Cinnamonbutik som vi en gång började med. Vi planerade att åka och titta på den men så kom pandemin!

 

Läs mer i nästa del hur jag höll på att fastna i Spanien och hur gatorna ekade tomma så när som på beväpnad polis när jag gömde mig i baksätet på väg ut till det sista flyget.