2025-07-26
Ninni Jonsson

Tillbaka till Nyheter & Blogg

Välkommen till del 12 av min berättelse från barn till företagsledare! Har du inte läst tidigare delar, så börja från början.

Cinnamons kollektion utökades snabbt och jag hade sett vilken uppskattning skorna fick och ville nå ut till fler konsumenter i Sverige. Så jag skapade en webbshop så tidigt som 2009. Jag kodade den själv med html-kod efter en cd-kurs jag hade tagit och den fungerade även om den med dagens mått inte var mycket för världen. Men då var det få som köpte skor alls på nätet och speciellt de som hade större krav på passform.


Mina återförsäljare tog ofta in 5-10 st av de mer basiga modellerna, så det speglade inte vad Cinnamon var i mina ögon. Jag var frustrerad och pratade med mina återförsäljare Katarina och Mats Persson som hade skobutik på St. Persgatan i Uppsala. De var i sin tur frustrerade över att kunderna inte var intresserade av hela deras flora av skomärken utan bara de mer ergonomiska skorna. Vilken matchning! De hade personal och lokal och jag hade skorna. Då kom jag på idén att skapa en konceptbutik med bara Cinnamons produkter och de var med på noterna! Så spännande, roligt och svårt att skapa ett butikskoncept. Färgval, inredning, skyltfönster, dekor och exponering. Logistik med alla skor och väskor, lager, annonser, erbjudanden, tävlingar, inbjudningar och goodiebagsinnehåll.


Då uppstod behovet av en grafisk profil för Cinnamon! Det var en intensiv tid och mina kunskaper sattes verkligen på prov. Pengar att ta in extern hjälp fanns inte utan jag fick göra så gott jag kunde och med de verktyg jag hade. Det var en dröm som förverkligades! Att göra en butik helt efter eget huvud och med skor som jag själv designat var helt fantastiskt!


Min mamma och dottern Matilda kom och hjälpte till. Även min spanska agent kom till Sverige för att vara med att fira den stora händelsen.
När vi öppnande dörrarna stod en rad väntande Cinnamon-fans i höstrusket! Därefter skapade vi fler spännande Cinnamonbutiker tillsammans: 2013 flyttdes butiken till Stationsgatan och det då nybyggda solcellshuset. Men det var svårt att få bra ruljans utan butiksgrannar och det var en byggarbetsplats under flera år. Mats fick ett korttidskontrakt på en lokal i Nacka Forum som vi testade, men det var inte rätt för oss och bäst gick det när det blev flyttrea.


Ett nytt försök gjordes i Haninge centrum under en kortare tid. Där körde vi bara outlet och passade på att göra lagerrensning.
Därefter fick de en charmig lokal i Gamla stan i Stockholm i en mycket gammal och svårarbetad men häftig smedja. Den låg i gamla kvarter och en dag togs scener till filmen Fröken Friman där. Det var ofta mycket turister som kom och vi sålde till och med vinterkängor till kunder från Saudiarabien!


När de sen valde att följa sin nya dröm att starta café i Bergby tog vi nästa steg att öppna fler butiker i egen regi. Läs mer om alla butiksöppningar i nästa del.