2025-08-16
Ninni Jonsson

Tillbaka till Nyheter & Blogg

Välkommen till del 15 av min berättelse från barn till företagsledare! Har du inte läst tidigare delar, så börja från början.

Pandemin drabbade vår fina butik i Stockholm värst och den höll på att dra ner hela företaget i putten. Det var hög hyra, kanske bara ett skosnöre sålt under en hel dag och vi som just innan hade skrivit på för tre nya år! Jag försökte få någon att ta över den gratis men ingen var intresserad. Jag bad på mina bara knän till hyresvärden som till slut lät oss komma ur kontraktet 6 månader senare.

När det började närma sig slutet för Stockholmskontraktet visste vi att vi efter pandemin (som jag hela tiden trodde skulle ta slut om 3 månader) ville ha en butik i Stockholm. Så onödigt arbete och kostnad att frakta allt till Alingsås och sen snart till Stockholm igen!

Jag och min man åkte upp till Uppsala och skrev på för butikslokalen vi blivit erbjudna där och sen vidare till Stockholm. Det var konstigt öde på de flesta platser och vi ville inte bli smittade. Vi hittade en butikslokal precis där vi önskade! I kvarteret med fler oberoende skobutiker och bredvid en hjälpmedelsbutik på Kungsgatan 53! Nu gällde det bara att få ihop avtal och logistik så vi kunde flytta in i Uppsala och redan en vecka senare i Stockholm. Omöjligt sa de flesta men skam den som ger sig! Det lyckades. Men det kom bara en handfull kunder till invigningarna för det var fortfarande pandemi!

Många kunder var heller inte bekväma med att handla på nätet. De ville ha service och personlig, fysisk hjälp. För att hålla nere kostnaderna kunde vi därför bara vara tre anställda kvar på huvudkontoret.

Våra återförsäljare hade det också tufft och fler skobutiker lade ner. Under pandemin var köplusten låg: Vem behöver andra skor än joggingskor när man ändå bara promenerar i skogen?

Man kan tro att reklam behöver vara sanningsenlig men i sociala medier finns inte den kontrollen. Företag utger sig för att vara svenska lokala butiker, har påhittade kunder som ger högsta betyg och undermåliga varor som sägs vara bra för fötterna och säljs för en spottstyver. Att det skadar miljön med transporter från Kina och dåliga skor som bygger sopberg är ett faktum.

När pandemin släppte kom kriget i Ukraina, terrorhot, höga elpriser, inflation och räntor och nu osäkerheten på världsmarknaden. Allt påverkade privatekonomin och lusten att handla hållbar kvalitet.

Det var så tufft att driva bra verksamhet med dessa omvärldsfaktorer! Det som drev mig att fortsätta var alla tacksamma kunder som aldrig köpte annat än Cinnamon sen de börjat. De berättade hur bra de mådde, att de kunde gå utan smärta och att de faktiskt gillade att köpa skor igen nu när Cinnamon fanns. Det gav så mycket energi och stärkte känslan att vi bara måste fortsätta finnas kvar.

Men jag var rätt slut och trött efter alla butiksflyttar och kände att nu får det vara nog med det på ett tag. Då blev vi uppsagda från Göteborgslokalen!

Läs hur vi skapade vår drömbutik i nästa del.