Pronation och Supination

Pronation och supination

Symptom vid pronation och supination
Pronation innebär att foten/fotleden tippar inåt (pronerar).
Supination är motsatsen – foten/fotleden tippar utåt (supinerar).
Detta kan leda till smärtor i fot, underben, knä och till och med högre upp i kroppen såsom i rygg eller nacke.
Sliter du dina yttersulor mer på inner- eller yttersidan kan det vara ett tecken på att du pronerar eller supinerar.
Bara en liten vinkel vid foten ger stor belastning på knä och höft och kan skapa problem i resten av kroppen.

Orsak
Pronation och supination är medfött.

Behandling
En individuellt anpassad fotbädd med påbyggt pronations-eller supinationsstöd hjälper dig att komma till rätta med problemet.

Skotips
Cinnamons alla skor har urtagbara innersulor så att du får plats med dina egna fotbäddar/inlägg. Då kan du få det stöd som just dina fötter behöver vid pronation eller supination.

Läs mer om:

Skotips, Urtagbara innersulor, Diabetes, Hammartår, Hallux Valgus, Hälsporre, Högt & Lågt fotvalv, Liktornar och Förhårdnarer, Plantar Faciit, Pronation & Supination. Läs vår folder om fotproblem.