Så här är en sko som är bra för fötterna

 

 

Skon ska ha en viss lutning (sprängning).
En stum eller tunn sula gör att du blir trött i fötterna och riskerar att få hälsporre och andra följdproblem. Din kroppsvikt har också betydelse för hur skons stötdämpning fungerar. Du som är lite tyngre bör leta efter en sko som är stabil och har en rakare eller lätt svängd läst.

 

 

Skon ska ha bra stötdämpning och rak läst.
1-3 cm är bra men det beror även på dina förutsättningar. Med en helt platt sko tänjs hälsena och knä ut i fel ställning. För hög klack är naturligtvis inte heller bra då du lätt kan vricka fötterna, överbelasta framfoten eller i längden få allt för korta hälsenor.

 

 

Bakdelen av skon ska vara stabil så din fot har ett bra stöd i sidled vid hälen.
Det ska inte gå att trycka fram bakdelen av skon ner mot innersulan.

 

 

Skon ska vara rymlig fram vid tårna och där gärna ha mjukt och följsamt skinn.
Titta på hur din fot ser ut fram, så ska även skons form se ut. Spetsiga skor kan ge hammartå, liktornar, hallux valgus och smärta.

 

 

 

Snörning eller kardborre ska dras åt runt foten varje gång du tar den på dig.
Att bara hoppa i ett par löst knutna skor ger för dåligt stöd och balans och kan även ge ömma tår då foten åker fram i skon när du går. Använd skohorn om det behövs för att inte förstöra skons hälkappa.

Fötterna avger fukt och därför bör skorna kunna andas.
Därför är det viktigt att satsa på skinnskor som i sig har naturlig andning. Urtagbara innersulor kan tas ur och luftas.
Syntetskor är täta och kan ge dålig svettlukt och fotsvamp.

Yttersulan ska vara stabil så foten får stöd.
Den ska inte gå att vrida eller böja ihop från tå till häl.

 

Läs mer om olika fotproblem, behandlig och skotips i toppmenyn under fliken; Om fötter/problem/inlägg eller se vår folder här:

http://www.cinnamonskor.se/fotproblem.html