Så här är en sko som är bra för fötterna

 

Innan du köper ett par nya skor är det viktigt att du provar skon ordentligt så att den passar just din fot. Det är viktigt att verkligen känna efter så att den inte klämmer, skaver eller känns obekväm på något annat sätt. Har du lätt för att få skoskav, har hallux valgus (läs mer om hallux valgus här) eller känsliga fötter kan det vara bra med en sko i ett mjukt skinn utan hårda sömmar eller vassa kanter. Tänk också på att en skinnsko mjuknar med tiden och formar sig efter just din fot. Vill du påskynda processen kan du använda en utlästningsspray som gör att skinnet töjer sig lite snabbare på valda ställen.

Har du ofta problem med skavsår och torra hälar? Läs om våra superbra skavsårsstrumpor här.

Glöm inte heller att vårda och ta hand om dina skor. Att byta skor då och då gör att skorna håller längre samtidigt som fötterna får variation. Mer om hur du vårdar och tar hand om dina skor hittar du här:

 

Skon ska ha bra stötdämpning och rak läst.
En stum eller tunn sula gör att du blir trött i fötterna och riskerar att få hälsporre och andra följdproblem. Din kroppsvikt har också betydelse för hur skons stötdämpning fungerar. Du som är lite tyngre bör leta efter en sko som är stabil och har en rakare eller lätt svängd läst.

 

 


Skon ska ha en viss lutning (sprängning).
1-3 cm är bra men det beror även på dina förutsättningar. Med en helt platt sko tänjs hälsena och knä ut i fel ställning. För hög klack är naturligtvis inte heller bra då du lätt kan vricka fötterna, överbelasta framfoten eller i längden få allt för korta hälsenor.

 

 

Bakdelen av skon ska vara stabil så din fot har ett bra stöd i sidled vid hälen.
Det ska inte gå att trycka fram bakdelen av skon ner mot innersulan.

Yttersulan ska vara stabil så foten får stöd.
Den ska inte gå att vrida eller böja ihop från tå till häl.

 

 

Skon ska vara rymlig fram vid tårna och där gärna ha mjukt och följsamt skinn.
Titta på hur din fot ser ut fram, så ska även skons form se ut. Spetsiga skor kan ge hammartå, liktornar, hallux valgus och smärta.

 

 

 

Snörning eller kardborre ska dras åt runt foten varje gång du tar den på dig.
Att bara hoppa i ett par löst knutna skor ger för dåligt stöd och balans och kan även ge ömma tår då foten åker fram i skon när du går. Använd skohorn om det behövs för att inte förstöra skons hälkappa.

 

Fötterna avger fukt och därför bör skorna kunna andas.
Därför är det viktigt att satsa på skinnskor som i sig har naturlig andning. Urtagbara innersulor kan tas ur och luftas.
Syntetskor är täta och kan ge dålig svettlukt och fotsvamp.

 

Läs mer om olika fotproblem, behandlig och skotips i toppmenyn under fliken; Om fötter/problem/inlägg eller se vår folder här: